کد مطلب:243902 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

آنچه به آن، خمس تعلق می گیرد
[243] 3 - شیخ طوسی گفته است:

از علی بن مهزیار روایت شده كه گفت: ابو علی بن راشد، به من اظهار نمود كه خدمت امام جواد علیه السلام عرض كردم: دستور دادی كه فرمانت را اجرا كنم و حقت را بگیرم، من هم به شیعیانتان اعلام كردم، اما بعضی از آنها پرسیدند: حق آقا چیست؟ و من، جوابی برای آنها



[ صفحه 188]



نداشتم. حضرت فرمود: حق من، خمس است كه بر ایشان واجب است، عرض كردم: خمس چه چیزی؟

حضرت فرمود: خمس كالاها و املاكشان، عرض كردم: تجارت، و صنعتشان چطور؟

حضرت فرمود: اگر توانستند بعد از مخارج سالانه خود، خمس آنها را هم بپردازند. [1] .

[244] 4 - و نیز روایت كرده است:

از محمد بن حسن اشعری نقل شده كه گفت: یكی از شیعیان، در نامه ای خدمت امام جواد علیه السلام نوشت: راجع به خمس بفرمائید كه آیا به تمام در آمد انسان، كم باشد یا زیاد و در انواع مشاغل و حرفه و صنعت، تعلق می گیرد یا خیر و وضع آن، چگونه است؟

حضرت با دستخط مبارك خود، در جوابش نوشتند: خمس، بعد از مخارج سالانه است. [2] .

[245] 5 - همچنین آورده است:

از علی بن مهزیار، روایت شده كه گفت: در نامه ی امام جواد علیه السلام، به مردی كه از او خواسته بود، خمس خوردنیها و آشامیدنی هایش را به بخشد، خواندم كه حضرت با خط خود نوشته بود: هر كسی كه به چیزی از حق من احتیاج پیدا كند، حلالش كردم. [3] .

[246] 6 - كلینی گفته است:

از ابراهیم بن محمد همدانی روایت شده كه گفت: در نامه ای خدمت امام هادی علیه السلام نوشتم: علی بن مهزیار نامه ی پدر بزرگوارت امام جواد علیه السلام را برایم خواند كه حضرت در آن، خمس صاحبان املاك را یك دوازدهم، بعد از مخارج سالانه آنها مقرر فرموده بود، علاوه بر این، كسانی را كه املاكشان، مخارج سالانه آنها را تأمین نمی نماید، از خمس یك دوازدهم و غیر از آن، معاف كرده بود، ولی این مسأله، مورد مخالفت بزرگترهای ما قرار گرفت و آنها گفتند: خمس املاك بعد از مخارج سالانه ی خودش و نیز بعد از كسر مالیاتش، واجب است، نه بعد كسر مخارج سالانه ی مالك و خانواده ی او.

علی بن مهزیار، نامه ی حضرت را كه در جواب نوشته بود، اینگونه قرائت كرد: بعد از مخارج سالانه ی ملك و بعد از مخارج سالانه ی مالك و خانواده او و نیز بعد از محاسبه ی مالیاتش، خمس



[ صفحه 189]



آن واجب است. [4] .


[1] تهذيب الاحكام 4: 123 ح 353.

[2] همان: ح 352.

[3] همان: 143 ح 400.

[4] كافي 1: 547 ح 24.